Kvinder og styrketræning

En af de mest fastgroede myter der findes inden for fitness og styrketræning er, at kvinder får store muskler og bliver “bulky” hvis de træner for meget tung styrketræning. I stedet for får de ofte at vide, at de skal træne med lette vægte og mange gentagelser, hvis de gerne vil tabe sig og have “tonede” muskler. Og dette skal så helst kombineres med en pæn portion cardio-træning, hvor målet er at forbrænde flest mulige kalorier.

Når vi tager imod nye kvindelige medlemmer i STRONG4LIFE, så kommer de ofte med et ønske om at blive “strammet op” og komme ned i vægt. Og de er overbeviste om, at vejen til målet skal ske med netop masser af cardiotræning og high-rep-low-weight styrketræning. Heldigvis giver vi ikke altid vores medlemmer det som de gerne vil have, men derimod det som de har brug for!

For vi ved at der findes findes bedre metoder og træningsformer til at blive “strammet op” og til at komme ned i vægt.

Vægttab sker ikke i træningscenteret, men hjemme ved køkkenbordet

I forhold til et vægttab, så er det ikke ret meget vi direkte kan bidrage med på de 2-4 gange en time, som de fleste træner i STRONG4LIFE. Du er konstant nødt til at udfordre din krop, hvis du gerne vil være stærkere. Hver gang du når en given vægt ved et bestemt antal gentagelser, så skal du enten forsøge at klare flere gentagelser med den samme vægt næste gang eller øge vægten og så se om du kan nå det samme antal reps.​

Du skal ikke se din træning som et middel til at komme ned i vægt, for i det store billede så er det begrænset, hvor mange kalorier du får forbrændt under et træningspas. Det er meget lettere at skære 500-1000 kcal ud af din kost end det er at knokle røven ud af bukserne i 60-90 minutter på et løbebånd eller en crosstrainer. Derudover er der en del der tyder på at cardio-træningen øger din appetit, så der er en tendens til at folk (ubevidst) kompenserer for de forbrændte kalorier ved at de efterfølgende fylder mere på tallerkenen.

Hører du til en af de mange der ikke kan forstå hvorfor de ikke taber sig, trods uendelig mange timers cardio-træning, så har du her en meget mulig forklaring. Skal du virkelig have sat gang i dit vægttab, så skal du arbejde på den kost du indtager. Kalorieindtaget skal reduceres og det kan være at der skal justeres på fordelingen mellem protein, fedt og kulhydrat. Dette kan vi naturligvis også hjælpe dig med, men det er sjældent at vi står ved siden af dig i køkkenet og holder øje med om du eksekverer på vores anbefalinger. Så her er det op til dig, at holde dig til planen.

Styrketræning gør dig stærk, men ikke stor!

Hvis du for alvor skal have et stort udbytte af din styrketræning, så er det vigtigt at vægtene er så tunge, så du er udfordret på de sidste repetitioner du laver i de fleste sæt. Ligeledes er det vigtigt, at du over tid tilstræber at kunne klare en tungere vægt ved det samme antal repetitioner. Derudover skal du ikke være bange for at løfte tunge vægte, som du måske kun kan klare 1,2,3 eller 5 repetitioner. Det er her at du for alvor udfordrer din muskelstyrke, og det er her den største gevinst ligger. Både når det kommer til vægttab, performance eller blot til at få mere overskud i en travl hverdag.

Og det får for dig som kvinde IKKE dine muskler til at vokse – meget lidt i hvert fald. Hvis du ser en muskuløs kvinde der træner styrketræning, så skyldes de store muskler ikke så meget hendes træning som det skyldes hendes gener. De muskuløse atletikudøvere og vægtløftere du ser til f.eks. OL er blandt de få der er så “heldige” netop at have en genetisk sammensætning der gør dem muskuløse og stærke, for ellers ville de ikke kunne være med på det niveau.

Så summasummarum, hvis du gerne vil tabe dig, så træn tung styrketræning. Hvis du gerne vil være stærkere, så træn tung styrketræning, og hvis du bare gerne vil være awesome, så træn tung styrketræning.

I STRONG4LIFE lærer vi dig at træne tung styrketræning på en sikker, effektiv og forsvarlig måde. Vi guider dig i forhold til korrekt løfteteknik, og vi motiverer dig til at du tør udfordre de tunge vægte, og til at du giver alt hvad du har for at klare den sidste gentagelse (med god teknik). Og vi giver dig selvfølgelig også en personlig træningsplan, der sikrer en stabil og god fremgang over tid.

Flere artikler

Træningsplan til 10 km

Træningsplan til 10 km

​​​Kan du tænke dig at tage din løbetræning i skridt videre og træne dig op til at kunne løbe 10 km, så har løbetræner Ole Stougaard lavet en 10...

læs mere
Løbetest

Løbetest

​​​Når du følger en af mine løbetræningsplaner vil du opleve, at du med jævne mellemrum skal løbe en 3 km. test. Formålet med løbetesten er først og...

læs mere

Oplev STRONG4LIFE

Du skal opleve vores træningscenter og -fællesskab.

Aftal en gratis og uforpligtende tid med Allan eller Ole, så du kan opleve STRONG4LIFE med egne øjne og krop.

Skriv til os

Her er plads til alle på alle niveauer og med mange forskellige baggrunde hjulpet og vejledt af de mest kompetente og grundige trænere her er intet problem for stort eller småt. Alt sammen i de hyggeligste omgivelser.

Carsten Poulsen

Medlem