Claus Winther – Fra rygsvag til strongman

For lidt over 1 år og 3 måneder siden begyndte jeg at hjælpe Claus Tjelum Winther med hans træning. Claus havde besluttet sigf for, at nu skulle der gøres noget ved hans alt for svage krop. Overarmene var blevet tyndere og mave smule tykkere hen over de seneste år.

Det var især hans dårlige ryg der havde afholdt ham fra at være sådan rigtig fysisk aktiv.​

For de af jer der har prøvet og have ondt i ryggen, så er du fuldt ud klar over, hvor hæmmende det kan være for din bevægelighed, i og med helt almindelige dagligdags bevægelser involverer brug af ryggen i et eller andet omfang.

Det gjorde sig også gældende for Claus, og han var nærmest angst for at skulle lave øvelser hvor rygmusklerne skulle bruges aktivt.​

Det skal siges at Claus langt fra er noget særtilfælde, og flere af vores medlemmer er ofte mere eller mindre “bevægelseshæmmede” pga. smerter når de starter hos os.

Så min fornemste opgave var stille og roligt at genskabe Claus’ normale bevægelighed, styrke hans krop og ganske forsigtigt få ham til at belaste ryggen. Sidstnævnte handlede i høj grad om at afkode angsten for smerte ved at belaste ryggen, og gennem træningen finde ud af, at der ikke skete noget med ryggen og at der ikke opstod smerte når ryggen blev belastet (på den rigtige måde).

Efter nogle ugers træning introducerede jeg dødløft for Claus, idet jeg mener at dødløftet er en af de bedste rygøvelser der findes. Dødløftet træner stort set alle ryggens muskler, og så lærer dødløftet dig at kunne bøje i hoften og løfte med benene, frem for at løfte med ryggen.

Vi startede (naturligvis) ud med “morfar-udgaven” hvor lette vægtskiver var placeret oppe på et par kasser. Herfra var der langsom progression i form af stigende vægt og brug af kasser af lavere og lavere højde.

Og forleden dag – cirka 15 måneder senere – nåede Claus en kæmpe milepæl: CLAUS DØDLØFTEDE 100 KILO!

Ikke at det var det som var målet med Claus’ træning. Det viser bare sort på hvidt den enorme fremgang Claus har haft.

For endnu vigtigere er det, at Claus i dag tør belaste sin ryg, og han tør bevæge sig langt mere frit uden at frygte for smerter. Dertil kommer at hans kropsholdning i dag er meget bedre, og tidligere gener omkring bevægelighed i skulder og nakke er pist væk. Selvværdet er forbedret (jo, der er sammenhæng mellem fysikken og psyken), og han er i dag en gladere og ikke mindst meget stærkere mand end han var da han søsatte sit projekt.

Claus er et rigtig godt eksempel på et typisk medlem. En af vores vigtigste opgaver er nemlig at hjælpe helt almindelige mennesker til at blive en fysisk stærkere og mere bevægelig udgave en den person de er i dag.


Det gør din hverdag lettere, og det højner livskvaliteten! Vi kalder det STRONG4LIFE!

Flere artikler

Træningsplan til 10 km

Træningsplan til 10 km

​​​Kan du tænke dig at tage din løbetræning i skridt videre og træne dig op til at kunne løbe 10 km, så har løbetræner Ole Stougaard lavet en 10...

læs mere
Løbetest

Løbetest

​​​Når du følger en af mine løbetræningsplaner vil du opleve, at du med jævne mellemrum skal løbe en 3 km. test. Formålet med løbetesten er først og...

læs mere

Oplev STRONG4LIFE

Du skal opleve vores træningscenter og -fællesskab.

Aftal en gratis og uforpligtende tid med Allan eller Ole, så du kan opleve STRONG4LIFE med egne øjne og krop.

Skriv til os

Her er plads til alle på alle niveauer og med mange forskellige baggrunde hjulpet og vejledt af de mest kompetente og grundige trænere her er intet problem for stort eller småt. Alt sammen i de hyggeligste omgivelser.

Carsten Poulsen

Medlem