Find tiden til at løbe

​Er du blandt dem, der har en travl hverdag, hvor døgnets 24 timer hurtigt bliver fyldt op med arbejde, familie, indkøb og andre daglige gøremål? Så kan det ved første øjekast godt ligne en stor udfordring at finde plads til at få løbet 2-3 gange om ugen.

Langt hen af vejen handler det om prioritering og god planlægning. Her giver jeg dig 3 forslag til, hvordan du kan udnytte nogle af de timer, mange har i løbet af ugen, til at få passet din træning.

Lad løbeskoene være dit transportmiddel

Bilen – og nogle gange cyklen – er ofte vores foretrukne transportmiddel. En glimrende måde at finde ekstra tid er at kigge efter muligheder for at erstatte bilen med løbeskoene.

Hvis din arbejdsplads ligger indenfor en overskuelig afstand, så find en dag eller to om ugen, hvor du kan løbe til arbejde, fra arbejde eller evt begge veje.

Har du børn der skal afleveres i daginstitution eller i skolen, så invester i en løbevogn, der kan transportere børnene tur-retur. Når de bliver store nok kan de cykle ved siden af.​

Gør ventetid til løbetræningstid

I løbet af ugen er der ofte også tidspunkter, der udelukkende fungerer som ventetid. Hvis du har børn der dyrker sport, så brug noget af børnenes træningstid på at få løbet en tur i stedet for at sidde på sidelinjen med telefonen i hånden.

Andre gange skal vi vente på, at bilen får skiftet til sommer/vinterdæk eller er til serviceeftersyn. Eller at en aftale hos lægen eller frisøren er 20-30 min forsinket. Du kan i disse situationer bruge tiden på en løbetur.

Løb og lyt

De fleste af os bruger ganske meget tid på at holde os opdateret på dagens nyheder – typisk i form af TV, tablets eller avis. Men mange af disse nyheder er også tilgængelige i lydformat, hvilket giver dig en god mulighed for at sætte et par høretelefoner i ørene og få nyhederne serveret, mens du løber.

Derudover kan du selvfølgelig overveje, om du behøver at se nyhederne tre gange om dagen, eller om du uden problemer kan skære lidt ned på den tid, du bruger foran fjernsynet eller på Facebook.

Skrevet af Ole Stougaard

Flere artikler

Træningsplan til 10 km

Træningsplan til 10 km

​​​Kan du tænke dig at tage din løbetræning i skridt videre og træne dig op til at kunne løbe 10 km, så har løbetræner Ole Stougaard lavet en 10...

læs mere
Løbetest

Løbetest

​​​Når du følger en af mine løbetræningsplaner vil du opleve, at du med jævne mellemrum skal løbe en 3 km. test. Formålet med løbetesten er først og...

læs mere

Oplev STRONG4LIFE

Du skal opleve vores træningscenter og -fællesskab.

Aftal en gratis og uforpligtende tid med Allan eller Ole, så du kan opleve STRONG4LIFE med egne øjne og krop.

Skriv til os

Her er plads til alle på alle niveauer og med mange forskellige baggrunde hjulpet og vejledt af de mest kompetente og grundige trænere her er intet problem for stort eller småt. Alt sammen i de hyggeligste omgivelser.

Carsten Poulsen

Medlem