Kvalitet fremfor kvantitet

I STRONG4LIFE har vi i det sidste års tid haft en InBody770. Det  er et af de mest præcise apparatertil at analysere kroppens sammensætning af fedt, muskler, knogler osv. Når det kommer til vægttab (eller vægtøgning), så er det nemlig ikke nok kun at kigge på vægten i og med den kun fortæller, om du har tabt dig, eller om du har taget på.

Den almindelige badevægt siger ikke noget om, hvorvidt den tabte vægt er fedt eller muskler. For langt de fleste så er ønsket om et vægttab lig med et ønske om en lavere fedt%. Derfor er vores InBody770 en stor hjælp i vores daglige arbejde, når det kommer til justering af både kost og træning hos et medlem, der gerne have en lavere fedtprocent eller øget muskelmasse.

I STRONG4LIFE kom det vægttab, Sanne havde ledt længe efter…

Da Sanne Søholm startede i STRONG4LIFE kom de resultater, som hun forgæves var gået efter flere gange tidligere. “Ole forstod ret hurtigt mit ønske om vægttab, og fik skruet en plan sammen til mig – og her et par måneder efter kan jeg med glæde konstatere, at ja, jeg taber sig”, fortæller hun smilende.

I STRONG4LIFE er vi som bekendt ikke de store fans quickfixes i form af slankekure og stramme diæter, så med udgangspunkt i Sannes aktuelle kost lavede jeg en rammeplan for, hvordan kosten skulle sammensættes, så kalorieindtaget kom ned.

For at kunne følge dette startede vi med en InBody måling. Herefter fulgte Sanne sin træningsplan og spiste som aftalt, 14 dage senere lavede vi den første opfølgning. Den viste, at Sanne havde tabt 2,4 kilo. Umiddelbart var det rigtig flot, men ved nærmere analyse af InBody-tallene kunne vi desværre konstatere, at en stor del af vægttabet kom fra tab af muskelmasse – hvilket vi jo lige præcis gerne ville undgå.

Dato14-02   28-02   21-03   
Vægt68,365,965,3
SMM25,925,225,8
PBF30,930,427,4
InBody Score    757479

​På tabellen herover ses det også, at Sannes InBody-score faldt fra den første til den anden måling. InBody-scoren er ikke en veldefineret størrelse, men den giver os en generel vurdering af kroppens “sundhedstilstand”. Jo højere tal, jo bedre. Så det at InBody-scoren faldt med 1 point fra 75 til 74 illustrerer glimrende, at trods et stort vægttab i løbet af de første 14 dage, så var det et vægttab på den “forkerte” måde.

Vi evaluerede hendes kost, og min vurdering var, at Sanne i den periode havde fået for lidt protein. Derfor lavede jeg nogle yderligere justeringer i hendes kost med fokus at øge proteinindtaget.

Efter yderligere 4 uger lavede vi en ny måling. Her kunne vi se, at vi havde fået vendt et tab af muskelmasse til en lille øgning (tilbage til startniveauet). Vægten var “kun” faldet med 600 gram, men til gengæld havde Sanne tabt næsten 3% i fedtprocent, og InBody scoren var steget til 74 til 79.

Havde vi kun haft vægten at gå ud fra, ville jeg måske have justeret Sannes kalorieindtag yderligere ned for at speede vægttabet op. Nu kunne vi i stedet konstatere, at vores kostjustering havde virket efter hensigten, og vi blev enige om, at hun bare skulle fortsætte med at spise, som hun gjorde nu.

Målinger, der forpligter

For Sanne gjorde Oles støtte samt de jævnlige målinger et positivt udslag for, at hun endelig er på rette spor med sit vægttab. “Ole er en rigtig god støtte – og han har altid svar på rede hånd, og det er nærmest uanset tidspunkt. Og det han siger, det virker – så jeg har bare skulle følge hans anvisninger, så er resultaterne kommet”, fortæller Sanne glad.

Sammen med Oles støtte har InBody-målingerne været et rigtig godt værktøj, da de har vist sort på hvidt hvilken fremgang, der har været – også når det umiddelbart har set ud til, at vægten gik den forkerte vej. For eksempel da vægten var gået to kilo op, men det ene kilo var muskelmasse. “Det ville en traditionel vægt ikke have vist”, konkluderer Sanne.

Desuden har de jævnlige målinger haft en forpligtende effekt på Sanne. For når Ole nu bruger tid på at hjælpe hende, så skal resultaterne da også komme – hun skal ihvertfald vide med sig selv, at hun har gjort, hvad hun kunne. Og det kan vi se, at hun har gjort.

Flere artikler

Træningsplan til 10 km

Træningsplan til 10 km

​​​Kan du tænke dig at tage din løbetræning i skridt videre og træne dig op til at kunne løbe 10 km, så har løbetræner Ole Stougaard lavet en 10...

læs mere
Løbetest

Løbetest

​​​Når du følger en af mine løbetræningsplaner vil du opleve, at du med jævne mellemrum skal løbe en 3 km. test. Formålet med løbetesten er først og...

læs mere

Oplev STRONG4LIFE

Du skal opleve vores træningscenter og -fællesskab.

Aftal en gratis og uforpligtende tid med Allan eller Ole, så du kan opleve STRONG4LIFE med egne øjne og krop.

Skriv til os

Her er plads til alle på alle niveauer og med mange forskellige baggrunde hjulpet og vejledt af de mest kompetente og grundige trænere her er intet problem for stort eller småt. Alt sammen i de hyggeligste omgivelser.

Carsten Poulsen

Medlem