Løft dig fra alderdommen

Vi ved alle sammen, hvordan de ser ud de der fitnesstyper, som træner med tunge vægte i byens fitnesscentre… Eller gør vi?

I STRONG4LIFE – har vi siden åbningen i august sidste år haft stor succes med at gribe træningen an på en lidt anderledes måde.

​“Hos os er det lige så vigtigt, at folk også har det godt socialt, for så bevarer de gejsten – og så kommer resultaterne stille og roligt, frem for at køre et benhårdt program i 8-10 uger, hvor resultaterne nok kommer, men hvor det er svært at opretholde rutinen efterfølgende” siger Ole Stougaard.

En anden ting, de har haft stor succes med, er at træne tung styrketræning med en særlig gruppe af motionister, nemlig de ældre.

Kroppen forfalder helt naturligt med alderen

​Det er naturligvis altid en god ide at holde sig i god form, men når dåbsattesten først når en vis alder, bliver det for mange ekstra tydeligt, om man er i form eller ej, siger Allan Frederiksen. Med alderen er der forøget risiko for nedsat fysisk funktionsevne, hvilket i sidste ende kan resultere i problemer med at klare sig selv i hverdagen. Dette sker bl.a. fordi de aldersrelaterede ændringer, der sker i nervesystemet og i musklerne, har en negativ påvirkning på kroppen (musklerne) – nedsat gangfunktion, problemer med at rejse sig fra en stol samt udfordringer ved at gå på trapper, kan være resultatet af denne proces. Når man ikke kan aktivere musklerne optimalt, er der også større risiko for fald i hverdagen.

Og faldulykker er langt værre end det umiddelbart lyder. Statistisk set er der for ældre over 75 faktisk større risiko for at dø af fald og fald-relaterede komplikationer og eftervirkninger end af cancer. Selvom man ikke kan vende den aldringsproces, der foregår, kan man gøre noget for at bremse kurven – her har tung styrketræning vist sig effektiv

Ældre og tunge vægte

​Rigtig mange ældre går til gymnastik og træner med bolde, elastikker osv. Denne motionsform er god til en start, men kroppen vænner sig hurtigt til den lave belastning, og derefter udvikler kroppen sig ikke mere. For at man kan styrke musklerne skal belastningen op. I STRONG4LIFE trænes der med tunge vægte – og der er god evidens for at man sagtens kan give tung styrketræning til ældre – også til dem der har nedsat funktionsevne. Faktisk viser flere studier, at ældre får bedre resultater af tung styrketræning frem for træning med elastikker. Det er dog vigtigt, at man har en træner, der kan give god introduktion til at udføre styrkeøvelserne korrekt.

I STRONG4LIFE bliver alle sat godt ind i, hvordan man styrketræner. Så man føler sig tryg ved øvelserne (det gælder i øvrigt for alle medlemmer). Træningen i STRONG4LIFE er en kombination af styrketræning og øvelser på gulvet med egen kropsvægt. På den måde styrker vi musklerne, samt øver os i at komme op fra gulvet i forskellige positioner. Skulle man være så uheldig at falde derhjemme, så har man både muskelstyrken og den viden, der skal til, for at komme op igen.

I centeret, kan vi se, at de der har størst muskelstyrke og smidighed også har den bedste fysiske funktion. Vi kan også se at, at når muskelstyrken øges ved hjælp af styrketræning forbedres bevægeligheden også.

Mærkede forskellen på egen krop

En af dem, der har mærket effekten af træning, er Jan Cort Hansen. Jan har altid været en meget aktiv løber og cykelrytter, men for nogle år siden satte en diagnose med prostatacancer for en stund en stopper for al fysisk aktivitet. For mennesker der har haft denne form for kræft, medfører den efterfølgende behandling en lang række negative effekter på kroppen – herunder et hurtigt og drastisk tab af muskelmassen og en foringelse af knoglernes styrke. For at modvirke dette mest muligt så satte vi Jan i gang med styrketræningen. Og siden har han ikke set sig tilbage! Jan træner nu fast i STRONG4LIFE 2-3 gange om ugen, og så sent som over kaffen efter træningen i dag, kunne han konstatere at han aldrig har været stærkere end han er i dag.

Et andet godt eksempel på nogen, der har haft stor glæde af den superviserede træning i centeret, er Lene og Jørgen. De har tidligere trænet i et alm fitnesscenter, hvor de ikke følte at de fik resultater ud af deres anstrengelser. Dette ændrede sig, da de startede i STRONG4LIFE, hvor de med den løbende vejledning og sparring har fået sat skub i fremgangen. Der hvor de begge kan mærke effekten er i deres hverdag, hvor de har oplevet mere overskud. Nu kan de gå i haven i en hel weekend uden af få ondt det ene eller det andet sted, ligesom de nu i langt højere grad kan tumle rundt med deres børnebørn uden at miste pusten.

Flere artikler

Træningsplan til 10 km

Træningsplan til 10 km

​​​Kan du tænke dig at tage din løbetræning i skridt videre og træne dig op til at kunne løbe 10 km, så har løbetræner Ole Stougaard lavet en 10...

læs mere
Løbetest

Løbetest

​​​Når du følger en af mine løbetræningsplaner vil du opleve, at du med jævne mellemrum skal løbe en 3 km. test. Formålet med løbetesten er først og...

læs mere

Oplev STRONG4LIFE

Du skal opleve vores træningscenter og -fællesskab.

Aftal en gratis og uforpligtende tid med Allan eller Ole, så du kan opleve STRONG4LIFE med egne øjne og krop.

Skriv til os

Her er plads til alle på alle niveauer og med mange forskellige baggrunde hjulpet og vejledt af de mest kompetente og grundige trænere her er intet problem for stort eller småt. Alt sammen i de hyggeligste omgivelser.

Carsten Poulsen

Medlem