Overskud og styrke til en travl hverdag

Selvom Susanne kalder det et vedligeholdelses-projekt, så er det andet og mere end det, der motiverer Susanne Winther Olsen og Anette Bay Jensen. Jeg har sat de to stævne til en snak om styrketræning og de positive gevinster, som følger med.

Ofte bliver styrketræning forbundet med de unge og de smukke, der fører sig frem på de sociale medier. Men sådan forholder det sig langt fra, styrketræning er en sport for alle og i særdeleshed yderst vigtig, når alderen sniger sig op over de 40. Både Susanne og Anette har et aktivt liv bag sig, men det er først inden for de seneste par år, at de for alvor har kastet sig over styrketræningen.​

Fokus, der blev flyttet

Det var ønsket om at smide et par kilo og blive strammet lidt op, der oprindelig fik Anette afsted. Men det tænker hun slet ikke over længere, for hun er nemlig blevet grebet af glæden ved at flytte de tunge vægte. “Jeg synes, det er rigtig sjovt, og det er de små sejre, der motiverer mig”, smiler Anette. “Jeg er vild med de tunge øvelser som squat og dødløft, hvor man virkelig kan mærke, at kroppen skal arbejde”, fortsætter hun. Målet er at kunne lave en kropshævning – “nu kan jeg få hagen op over stangen – det er da et vigtigt skridt”, griner hun.

​Drømmen om en pullup deler hun med Susanne. Hendes motivation for at starte med styrketræningen var et ønske om at få en krop, der kan holde i mange år endnu uden at få skader. “Det er lidt et vedligeholdelsesprojekt. Jeg var begyndt at få ondt i hofterne og sådan noget, men det er tydeligt forbedret.” Men det er ikke kun vedligehold – man kan sagtens blive stærkere, selvom man har passeret både 40 og 50 år. Susanne er også blevet grebet af styrketræningen og arbejdet med de tunge vægte. “Det er sjovt at se, at man kan blive ved med at forbedre sig, og at der nu skal flere forskellig farvede skiver på stangen og ikke kun de sorte (5 kg)”, siger hun.​

En nemmere hverdag

Men det er ikke kun i træningssalen, at gevinsten ved styrketræningen viser sig. “Hverdagsgøremål som for eksempel støvsugning er blevet meget nemmere – det er tit, hvor jeg tænker, det her, det kunne du uden besvær” fortæller Anette. Susanne supplerer, “Jeg har kontor på fjerde sal, og jeg går altid op, men det er da blevet meget nemmere, efter jeg er startet i STRONG4LIFE. Anette har også kunnet mærke det på kondien, selvom hun ikke dyrker decideret cardiotræning; “I sommer var jeg ude og cykle, og der var jeg flyvende.”​

Konkurrencen giver lidt ekstra

Begge træner de på STRONG women-holdet – og især Susanne oplever, at det giver hende 10 kg ekstra på vægtstangen, at der er et lille konkurrenceelement mellem deltagerne. For Anette er det mere konkurrencen mod sig selv, der driver hende. “Det betyder ikke så meget for mig, at de andre er stærkere end mig. Men jeg vil gerne være bedre, end jeg var sidst”, fortæller hun.

​Når de træner alene, følger de begge disciplineret den plan, som Ole Stougaard har lavet til dem. Her spiller app’en en vigtig rolle – fluebenene skal jo sættes, så Ole kan se, at de har været der og lavet deres øvelser. “Så der er lidt kontrol, og det er da også med til at skubbe en afsted”, siger de samstemmende.​​

Den personlig vejledning gør forskellen

Både Susanne og Anette har prøvet at træne i de mere traditionelle fitnesscentre, inden at de kom til STRONG4LIFE – dog uden den store success. Den personlige vejledning i STRONG4LIFE gør en afgørende forskel. “Man er ikke bare en standardvare – alle bliver behandlet individuelt”, siger Susanne. Hun understreger desuden værdien i, at der i STRONG4LIFE er til at komme til, “her er ro på og ingen spejle” tilføjer hun. “Og jeg kan godt lide, at vi arbejder med frivægte, fremfor i maskiner med fastlåst bevægemønster”, supplerer Anette.

Skrevet af: Merete Møller Vandmose

Flere artikler

Træningsplan til 10 km

Træningsplan til 10 km

​​​Kan du tænke dig at tage din løbetræning i skridt videre og træne dig op til at kunne løbe 10 km, så har løbetræner Ole Stougaard lavet en 10...

læs mere
Løbetest

Løbetest

​​​Når du følger en af mine løbetræningsplaner vil du opleve, at du med jævne mellemrum skal løbe en 3 km. test. Formålet med løbetesten er først og...

læs mere

Oplev STRONG4LIFE

Du skal opleve vores træningscenter og -fællesskab.

Aftal en gratis og uforpligtende tid med Allan eller Ole, så du kan opleve STRONG4LIFE med egne øjne og krop.

Skriv til os

Her er plads til alle på alle niveauer og med mange forskellige baggrunde hjulpet og vejledt af de mest kompetente og grundige trænere her er intet problem for stort eller småt. Alt sammen i de hyggeligste omgivelser.

Carsten Poulsen

Medlem