STRONG med Dan John

​Jeg havde i sidste uge den store fornøjelse at besøge strength coach Dan John i hans hjem i Murray, Utah.Det blev til fem inspirerende og lærerige dage, hvor jeg for en kort stund var en del af hans såkaldte Intentional Community. Men hvem er Dan John, og hvorfor var det overhovedet interessant for mig at tage over og besøge ham?

Hvem er Dan John?

Dan John er en amerikansk “strength coach”, der i høj grad har påvirket den måde, vi planlægger og gennemfører træningen i STRONG4LIFE. Dan har en baggrund som diskoskaster på eliteniveau, og han var i en lang årrække med på det Amerikanske OL team, han nåede dog aldrig at deltage i OL.

I mere end 40 år har Dan arbejdet med styrketræning – både som aktiv udøver og som træner – hvilket giver ham indsigt i både den teoretiske del, og hvilke resultater det giver, når teorien bliver omsat til praksis. Generelt har Dan en pragmatisk tilgang til styrketræning, hvor han forsøger at simplificere tingene så meget som muligt, hvilket er meget befriende i en tid, hvor det komplekse ofte forbindes med noget mere avanceret og dermed bedre. Hans første mission statement var: 1. Pick Stuff Off the Ground 2. Put Stuff Overhead 3. Carry Stuff for Time and Distance.

Dan er manden der har “opfundet” Goblet Squatten, og han er en af dem, der har arbejdet intensivt med “Fundamental Human Movements”. Dan har skrevet flere bøger om styrketræning, og han er i dag en eftertragtet herre ift foredrag og seminarer verden over.

Intentional Community

Dan nævner ofte hans “Intentional Community”, hvor han hver morgen kl 09.30 inviterer andre coaches og atleter til at komme og træne sammen i hans lille gym i garagen. I dette uformelle setup sker der en masse ideudvikling og test af nye ideer og træningsmetoder.

Jeg nåede at være mere på nogle enkelte træninger, og der er ingen tvivl om, at det er et set-up der virker. Alle deltog engagerede og med input til dagens workout.

Fællesskabet er vigtigt for Dan, det er der ingen tvivl om. Jeg var så heldig at ramme ind i Thanksgiving hos familien John, mens jeg var der. Hvilket betød en dag med masser af god mad og et hjem fyldt til bristepunktet med familie og venner. I dagene op til Thanksgiving voksede deltagerantallet i takt med, at Dan stødte ind i venner og bekendte rundt omkring. Alle blev inviteret til at deltage eller i det mindste til at kigge forbi.

Show up

Det vigtigste i ethvert succesfuldt træningsforløb er kontinuiteten – “Little and often over the long haul” er Dans mantra. Og for at det skal lykkes, så skal din træning ikke være hårdere, end at du kan komme og gøre det samme igen i morgen og igen i overmorgen og igen dagen efter! Alle programmer virker indtil, at de ikke virker mere. Generelt er han ikke den store fan af peak-programmer – da man alligevel sjældent peaker på den rigtige dag, på det rigtige tidspunkt. 

Han mener også, at vi skal tænke os om en ekstra gang, når vi definerer os selv ift den træning, vi skal i gang med. Mange har en forestilling om, at de gerne vil træne atlettræning. Men de glemmer bare at atlettræning tit og ofte kommer med en høj omkostning i form at ekstrem specialisering, et hav af skader og en slidt krop, hvor du døjer med slid og slitage resten af livet. Han nævner ofte eksemplet med, at hvis du gerne vil være verdens bedste kuglestøder, så er din vægt nok så høj, og din kondition så dårlig, at du kan nok har vejret til at gå bare en etage op på trapper. Men når det kommer til at støde kuglen, så er der ingen der er bedre end dig. I stedet skal man hellere tilstræbe at være en generalist, der både er stærk og i god nok form til at klare hverdagens strabadser

Pirate Maps og gode vaner

Hvis du har sat dig et mål, som du gerne vil nå, så er der med meget stor sandsynlig allerede en masse andre, der med succes har nået de samme mål. Find derfor ud af, hvordan de har gjort det, og gør det samme som dem. Gør det ikke sværere end det er – det er de få basale ting, der giver dig det store afkast – de 20% der giver dig 80%.

Vil du gerne være sundere og måske ned i vægt så:

– Spis farverige grøntsager hver dag

– Drik 2-3 liter vand hver dag

– Gå en daglig tur

– Træn styrketræning 2-3 gange om ugen og få puls helt op et par gange om ugen

Resten er ligegyldige detaljer, der forplumre billedet

Programmer, workout og godt læsestof

Selvom Dan John måske nok ikke er træningsprogrammernes mand – han vil hellere tale i overordnede koncepter og metoder – så har han alligevel udviklet en række effektive træningsprogrammer og workouts. Og hvis du endnu ikke har prøvet at følge et Dan John program, så kan jeg varmt anbefale f.eks.:

Eller følgende workouts/øvelser:

Dan har gennem de sidste mange år skrevet en del spændende bøger og et hav af artikler. Personligt er jeg stor fan af samtlige bøger. Han evner at kombinere et interessant fagligt indhold med en fantastisk storytelling, som jeg holder meget af. Start f.eks. med bøgerne:

  • Intervention
  • Before we go
  • Can you go?
  • Now what?

Jeg kan også kun anbefale dig at følge hans ugentlige nyhedsmail samt hans Wandering Weights, der ligeledes udsendes på mail én gang om ugen.

Tak Dan John for en uforglemmelig tur.

/Coach Ole

Flere artikler

Træningsplan til 10 km

Træningsplan til 10 km

​​​Kan du tænke dig at tage din løbetræning i skridt videre og træne dig op til at kunne løbe 10 km, så har løbetræner Ole Stougaard lavet en 10...

læs mere
Løbetest

Løbetest

​​​Når du følger en af mine løbetræningsplaner vil du opleve, at du med jævne mellemrum skal løbe en 3 km. test. Formålet med løbetesten er først og...

læs mere

Oplev STRONG4LIFE

Du skal opleve vores træningscenter og -fællesskab.

Aftal en gratis og uforpligtende tid med Allan eller Ole, så du kan opleve STRONG4LIFE med egne øjne og krop.

Skriv til os

Her er plads til alle på alle niveauer og med mange forskellige baggrunde hjulpet og vejledt af de mest kompetente og grundige trænere her er intet problem for stort eller småt. Alt sammen i de hyggeligste omgivelser.

Carsten Poulsen

Medlem