STRONG4LIFE hjælper Caroline Schack med at blive klar til hendes første 70.3 triatlon

Selvom vi i STRONG4LIFE elsker at gøre vores medlemmer stærkere, så handler det hele dog ikke kun om styrketræning.Jeg har gennem de sidste mere end 15 år hjulpet løbere, cykelryttere og triatleter med personlige træningsplaner frem mod mål som f.eks. halve- og hele maratonløb, store motionscykelløb eller halve og hele ironmandistancer. Og det gør jeg fortsat!

Jeg har for nylig indledt et samarbejde med Caroline Schack. Caroline kommer fra “fitnessverdenen”, og hun har i mange år dyrket fitness/styrketræning. Hun er via hendes blog og instagram-profil i den grad med til at inspirere og motivere andre til at leve en sund og aktiv livsstil på en velafbalanceret måde.​

Efter en del år i fitnessmiljøet har Caroline nu søgt nye udfordringer – nemlig at hun i 2017 skal gennemføre hendes første 70.3 (halv ironman) triatlonkonkurrence. Målet er KMD Ironman 70.3 Kronborg den 18 juni.

Selvom Caroline er i “god form” så er hun en rookie ud i udholdenhedssport, og jeg har fået den fornemme opgave at skulle hjælpe hende med hendes træning fremover.

Vi har startet samarbejdet op med at lave en fysiologisk triatlontest for at få et billede af hendes fysiske kapacitet inden for løb og cykling, ligesom vi har taget fat på at hun skal lære at løbe med en så god teknik som muligt for at minimere risikoen for overbelastningsskader, og for at hun kan komme til at løbe så hurtigt som muligt. Hendes første bekendtskab med Pose Method

Et interessant aspekt i samarbejdet med Caroline er, at hun ved rigtigt meget om både træning og kost. Men det skal nu til at sættes i en ny og anden kontekst, hvor der er nogle andre krav til, hvordan hun skal træne og spise.

For eksempel skal hun acceptere at hun kommer til at miste lidt af den styrke hun har opbygget gennem alle de år hun har trænet styrketræning. Man kan ikke både være super stærk (og “muskuløs”) og samtidig have høj aerob arbejdskapacitet og stor udholdenhed. Caroline vil gerne beholde så meget af hendes styrke som muligt, så hun fortsætter med en god portion styrketræning, men alligevel kan hun nok ikke undgå, at hun om et lille års tid er knap så stærk, som hun er i dag.

Kostmæssigt skal der også ændres en hel del. Hun har været vant til at leve for 1.600 kcal/dag med en kost fortrinsvist bestående af grøntsager og kød/fisk. Med de mange timers udholdenhedstræning der venter forude, skal hun til at vænne sig til at indtage 2.500-3.000 kcal/dag, ligesom hendes indtag af både fedt kulhydrat skal sættes i vejret. I de flestes ører lyder det nok nærmest som en velsignelse at få at vide, at man skal øge sit kalorieindtag og til at spise flere carbs og mere fedt – og det er endda helt OK at nogle af disse ekstra kalorier kommer fra mere “usunde” fødevarer som f.eks. kage, chokolade og sodavand. Men for en der har været vant til at spise ekstremt struktureret og så sundt som muligt, der kan det faktisk være ganske grænseoverskridende at skulle til at give slip på noget af kontrollen, og begynde at spise større mængder af mad.

Dette kommer naturligvis til at kræve en god portion mental omstilling, men hun har allerede sat godt i gang i den proces, og hun er begyndt at ændre på hendes spisevaner. Blandt andet fordi at hun på den hårde måde har lært, hvad det vil sige at mangle energi og kulhydrater oven på en laaaaang træningsdag.

Hvis du har læst de blogindlæg jeg har linket til, så har du sikkert fundet ud af, at Caroline er super god til at blogge om det der sker i hendes hverdag. Og jeg er ret sikker på, at der fremover kommer en del triatlonrelaterede blogindlæg. Så følg hendes rejse mod 70.3 Kronborg via hendes hjemmeside eller Facebookside.

Flere artikler

Træningsplan til 10 km

Træningsplan til 10 km

​​​Kan du tænke dig at tage din løbetræning i skridt videre og træne dig op til at kunne løbe 10 km, så har løbetræner Ole Stougaard lavet en 10...

læs mere
Løbetest

Løbetest

​​​Når du følger en af mine løbetræningsplaner vil du opleve, at du med jævne mellemrum skal løbe en 3 km. test. Formålet med løbetesten er først og...

læs mere

Oplev STRONG4LIFE

Du skal opleve vores træningscenter og -fællesskab.

Aftal en gratis og uforpligtende tid med Allan eller Ole, så du kan opleve STRONG4LIFE med egne øjne og krop.

Skriv til os

Her er plads til alle på alle niveauer og med mange forskellige baggrunde hjulpet og vejledt af de mest kompetente og grundige trænere her er intet problem for stort eller småt. Alt sammen i de hyggeligste omgivelser.

Carsten Poulsen

Medlem